Att publicera en tryckt bok i den digitala eran (del 1).

Många har ifrågasatt den tryckta bokens framtid. CD-skivan och DVD-filmen har dött digerdöden och ersatts med streamtjänster som Spotify och Netflix. Magasinen verkar, tack vare Readly, gå samma öde till mötes och den tryckta dagspressen går på knäna. Försäljningen av tryckta böcker har sjunkit med 35% sedan 2002 trots sänkningen av bokmomsen så trenderna är väldigt tydliga. Men många har en fortsatt stor kärlek till just den fysiska tryckta boken. Själv älskar jag den tryckta boken och tänker därför kasta mig ut för denna nedförsbacke, utforska denna föränderliga bransch och själv producera en bok tillsammans med några likasinnade för att testa min tes: Att den tryckta boken fortfarande har en plats i den digitala eran. 

För några veckor sedan initierade jag ett bokprojekt. Ett projekt med en handfull involverade personer och en planerad release 2017/2018. Många frågor har väckts hos mig under dessa veckor; Finns det något intresse för tryckta böcker idag och hur ser marknaden ut om två, tre år när vår bok ska lanseras? Kan man trycka, marknadsföra och distribuera en bok utan ett förlag? Kan man släppa en fysisk bok parallellt med en e-bok och vad kan man använda för parallella medier / plattformar för att nå ut med sitt budskap samt marknadsföra boken? Jag gissar att många författare och bokförläggare tampas med dessa frågor just nu och jag tror att vi har en intressant tid framför oss. För behovet att läsa borde väl kvarstå även om marknaden förändras, eller?

Jag tänker ändå att den tryckta boken ännu fyller en viktig och känslomässig funktion för många människor idag. Speciellt för de generationer som har växt upp med böcker. Boken som källa till kunskap och information är nog i stor utsträckning borta. I stället trängs estetiskt tilltalande och imagebyggande böcker i bokaffärernas hyllor. Självhjälpsböcker, hälso- och träningsböcker, fotoböcker, självbiografier och de storsäljande skönlitterära böckerna låter vi gärna ligga framme på rumsbordet eller  ställer synligt i en hylla för att positionera oss och bygga vårt eget varumärke.

Med böcker i hemmet positionerar vi oss och bygger vårt eget varumärke.

 

Jag har då en väldigt stark känslomässig relation till den fysiska boken och nästan ingen relation alls till den digitala e-boken, trots att jag har köpt ett 10-tal de senaste åren. Jag gillar att få känna papperets kvalitéer, lukten av trycksvärtan och gillar den behagliga känslan av att läsa på papper jämfört med en upplyst skärm. Frågan är dock hur mina barn, som växer upp med läsplattor, playtjänster och podcasts kommer att se på den fysiska boken?

Jag tror att först när magin runt den digitala boken är densamma som den tryckta boken, när man kan lägga sin digitala bok synlig på sitt fysiska eller digitala vardagsrumsbord och låta sina vänner gå igenom sin digitala bokhylla och slentrianbläddra igenom ett par böcker,  så kommer den digitala boken att ta över marknaden.

En sak är då klar. Man kommer aldrig att kunna palla upp spjälsängens huvudända med ett par e-böcker när ens förkylda barn brottas med nästäppa och slemhosta.

 

ATT SÄLJA EN DRÖNARE FÖR GODA SYFTEN

Hur övertygar vi världen att det finns drönare för goda syften? Den uppgiften tog vi oss an tillsammans med service-designbyrån Hello Future. Resultatet blev en visuell identitet i jordnära färger och en tydlig kommunikation kring Smartplanes alla goda användningsområden.

Att drönare dödar människor i Afghanistan vet de flesta, men att man kan mäta volymen på en grushög, göra prognoser för bevattning av åkrar eller utvärdera förödelsen efter en stormfäld skog med en drönare är det färre som vet.

Ta en titt på www.smartplanes.se ifall du vill lära dig mer.

 

Print Print

Farväl Peter, och tack för typsnittsskatten!

Sveriges mest uppskattade och framgångsrika fontdesigner, Peter Bruhn, gick oväntat bort i fredags. 1993 grundade han Fountain Type och var då en pionjär på flera sätt. Pionjär som en liten aktör bland stora typsnittsjättar samt en av få svenska typsnittsskapare. Jag har alltid fascinerats av Peters mycket vackra typsnitt som ofta såg ut att leva liv. Merqury och Revival är mina favoriter ur hans typsnittsskatt. Vila i frid Peter. Dina typsnitt lever tack och lov vidare och en del av dig med dem.

Keep Calm and Read my Blogpost.

Keep Calm and Eat Cupcakes. Keep Calm and Call Batman. Keep Calm and Think Different. Keep Calm-variationerna de senaste åren har varit oändliga. De dyker upp i allt från annonser till instagramflöden, men få vet att Keep Calm-trenden har en historik från andra världskrigets början. Jag har själv en hatkärlek till denna trend. Ofta är avarterna väldigt fåniga och många gånger sticker utförandet i ögonen på den formintresserade. Så även på mig. Ändå är jag förtjust i denna trend. Dels på grund av dess fashinerande historia men även att det nu 70 år gamla budskapet fortfarande verkar beröra och tilltala så många människor.

Hisoriken bakom Keep Calm.

Det var det Brittiska Informationsministeriet som 1939, vid starten av WWII, fick i uppdrag av Brittiska regeringen att utforma en serie med moraliserande posters. De två första, med budskapen ‘ Your Courage, Your Cheerfulness, Your Resolution will Bring Us Victory’ och ‘Freedom is in Peril’, trycktes upp i sammanlagt 1,6 miljoner exemplar och prydde allt från bussar till shoppingfönster.

Den tredje postern, prydd med Kung George VI:s krona och det enkla, raka budskapet ‘Keep Calm and Carry On’ trycktes även den upp i stor kvantitet (enligt rykten rörde det sig om 2,5 miljoner exemplar) men nådde aldrig folket. Den var nämligen tänkt att användas endast vid en tysk invasion av Storbrittanien. Då detta aldrig hände så valde regeringen att göra pappersmassa av alltihop i slutet av kriget ovetandes om vilken hype detta skulle orsaka 60 år senare.

I början av 2000-talet hittades nämligen en originalposter av en slump i en bokhög inropad på auktion av en brittisk bokhandlare. Ett inköp som förmodligen gjorde honom både känd och rik. På senare år så har ett 15-tal posters till dykt upp från olika håll och postern har nått kultstatus.

Typsnittet Keep Calm.

För några år sedan skapade fontbyrån K-Type typsnittet Keep Calm. Typsnittet är skapat utifrån den handgjorda originalpostern och finns i de fyra vikterna light, book, medium och heavy. Det är lätt att göra tankevurpan och fundera över vilket typsnitt som användes 1939(jag själv gjorde detsamma) men på den tiden handritades oftast typografiska element. Typografi var ett sant hantverk. Det moderna typsnittet Keep Calm är närbesläktat med både Avenir och Gill Sans men granskar man orginalfonten kan man se skillnader i bland annat bokstäverna K(eep) och C(alm). Dessutom finns kungakronan med som symbol i Keep Calm-typsnittet.

De ovan nämnda släktingarna används ofta i nutida versioner av designen vilket är en av anledningarna att dessa sticker i mina formgivarögon. Två andra anledningar är förekomsten av gemener eller felaktiga vikter.

Klarar du inte av att motstå frestelsen utan verkligen vill göra din egen poster, instagrambild eller kaffemugg kan du gå in på http://www.keepcalm-o-matic.co.uk. eller ladda ner typsnittet från www.k-type.com. Själv avstår jag och laddar istället upp en bild av originalpostern.

Keep Calm and Carry On.

Sven Burman, Designer, Lilla Byrån

God Jul

*Tack alla kunder för ett givande och utmanande 2013! Vi på Lilla Byrån hoppas på ett återseende 2014.

**Till er som ej känner er berörda av tacket är troligtvis inte en av våra kunder. Er hälsar vi dock hjärtligt välkomna under 2014!

North Kingdom / Intel

Lilla Byrån har haft äran att genom North Kingdom få delta i ett projekt åt Intel. Byråns del i projektet har varit utformning och grafisk produktion av användargränsnittet.

http://www.intel.co.uk/content/www/uk/en/yourworld/ben-saunders.html

Scrolla ner och starta Pack The Sled för att prova att packa en släde för en polarexpedition.

KONTAKTA OSS

Kontakta oss om du undrar över något!